Ruiter: Wesepe warme dorpsclub in hart en nieren

Airplay Radio – 10 januari 2011

De huidige trainer van SC Wesepe is de 49-jarige Heetenaar Hans Ruiter. Hij is al zes jaar actief bij SC Wesepe. 2011 is zijn laatste seizoen als hoofdtrainer van deze club. Door de drukte van zijn werk heeft hij besloten om na het huidige seizoen niet verder te gaan.

Voordat hij bij Sc Wesepe aan de slag ging was hij actief bij de plaatselijke club SV Heeten. Rond zijn 30ste mocht hij niet meer actief voetballen door fysieke problemen. Daarop besloot hij scheidsrechter en trainer te worden. Toen hij aangaf in Heeten te stoppen werd dit opgevangen bij SC Wesepe, waar een bekende van hem zat. En zo kwam het balletje aan het rollen en werd Hans trainer van het 2de elftal van SC Wesepe.

Als je Hans vraagt wat nou typisch SC Wesepe is zegt hij : “De saamhorigheid en de kleinschaligheid. Maar ook de hechte gemeenschap, wat zich vertaalt naar Sportclub Wesepe. Niet alleen de voetbal maar ook de andere afdelingen van de sportclub”.

In de 4 jaren dat hij trainer was van het 2de elftal heeft hij meerdere mooie resultaten behaald. O.a. een Bekerfinale en een Kampioenschap. Na 4 jaar mocht hij aan de slag als hoofdtrainer van het 1ste. Dit was wel een omslag. Want op dat moment krijg je meer te maken met de andere kanten van een vereniging, o.a. met scheidsrechters, bestuur en sponsors. En tevens krijg je meer verantwoordelijkheid.

Als je aan een trainer denkt, wordt meestal alleen gedacht aan hoe de trainer zijn spelers op de juiste plek zet voor de wedstrijd. Maar Hans Ruiter doet meer. Hij houdt als trainer namelijk allerlei statistieken bij van het elftal maar ook van de spelers in het algemeen, om zo een mooi overzicht te krijgen, en om alles goed te kunnen analyseren. Dit is een uit de hand gelopen hobby. Maar Hans is er super blij mee en vind het leuk om te doen.

Aan de hand van de analyse van vorig seizoen heeft hij de selectie van het huidige seizoen samengesteld. En meer ervaring en daarmee balans in huis gehaald. En na de 1ste helft van het huidige seizoen is hij tevreden dat die keuze in de zomer gemaakt is.

SC Wesepe staat op dit moment 7de in de 5de klasse H met 4 punten achterstand op de nr. 2 Broekland. En staat 2de in het aantal gescoorde doelpunten in deze competitie.

Hans Ruiter is tevreden over de eerste helft van het seizoen. Maar vind dat ze eigenlijk een aantal plekken hoger hadden moeten staan. Maar de ploegen staan dicht bij elkaar. En hij handhaaft nog steeds de doelstelling om top 4 te eindigen aan het einde van het seizoen. Want dat moet haalbaar zijn.

Vlak voor de winterstop werden de laatste competitiewedstrijden afgelast door het slechte winterweer. Het gewone gras is er slechter aan toe dan kunstgras tijdens deze weersomstandigheden. Hans Ruiter geeft ondanks dat hij het polletjes schoffelen mooi vind toch de voorkeur aan kunstgras, zodat wedstrijden wel door kunnen gaan. En hoopt ook dat dit ooit in Wesepe gerealiseerd gaat worden.

Hans Ruiter heeft nog een half seizoen te gaan. Maar hij kijkt nu al met veel liefde terug op zijn periode bij SC Wesepe. Maar hij denkt zeker nog niet aan zijn afscheid want hij heeft nog een doel te halen, hij wil graag met zijn team eind van het seizoen de nacompetitie spelen.

Hans Ruiter wenst zijn opvolger Dave Kok alvast heel veel succes de komende jaren. Hij heeft alle vertrouwen in hem. En hoopt dat mits het dit seizoen niet zal lukken, hij SC Wesepe weer terug brengt naar de 4de klasse.

Op 30 januari begint SC Wesepe aan de 2de helft van het seizoen met de uitwedstrijd in Luttenberg tegen SDOL.